Verner Panton
Ikona designu. Duński projektant którego praca miała ogromny wpływ na wzornictwo XX wieku. Meble Pantone charakteryzowało innowacyjne podejście do materiału, jak słynne Pantone Chair. Zaprojektowane w latach '60 dla firmy Vitra, początkowe produkowane z sztywnej pianki poliuretanowej i wykończone błyszczącym lakierem, obecnie wykonywane również z plastiku. Pantone Chair od razu stało się sensacją, a jeden z pierwszych modeli znalazł się w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. Współpraca z szwajcarską firmą dała Pantonowi szansę na realizację projektów, często futurystycznych, psychodelicznych, wychodzących poza schematyczne myślenie o formie i kolorze, jak Cone Chair czy Ameba Chair. Projekty Pantona zdobywają uznanie do dzisiaj i są reprodukowane przez Vitrę. Wkład Pantona w współczesne wzornictwo jest nie do ocenienia. Jego dzieła są do dzisiaj ważnym źródłem inspiracji i wzbudzają zachwyt.
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton. Rok: 1958
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton. Rok: 1959/1960.
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton. Rok: 1959/1960
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton. Rok: 1959/1960
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton. Rok: 1958
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Producent: Vitra. Projektant: Verner Panton. Rok: 1959
Dostępność produktu:
Na zamówienie
Verner Panton jest przykładem, że wybitny artysta, nawet gdy odejdzie na „tamten świat”, to żyje nadal. Niezwykły dorobek artystyczny niejako utrzymuje go przy życiu i zaskakuje świeżością, pomimo iż jego projekty największą popularnością cieszyły się w latach 60. XX wieku. Do dziś inspirują projektantów na całym świecie swoim podejściem do formy i użytych materiałów.
Urodził się w Danii i swoje projekty wiązał ze swoim pochodzeniem. Edukację w kierunku designu ukończył w 1951 roku w Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuki w Kopenhadze. Lata 1950-1952 poświęcił także na kształtowanie talentu w pracowni architektonicznej Arne Jacobsena, znanego duńskiego architekta i projektanta mebli. Wówczas do Pantona przylgnęła etykietka „Enfant Terrible” (niesforne dziecko), gdyż po wdrożeniu w artystyczny świat zapragnął pracować na własny rachunek — w 1952 założył własne biuro projektowo-architektoniczne.
Dał się poznać dzięki nowatorskim jak na tamte czasy projektom architektonicznym: wymienić można składany dom (1955), „Cardboard House” i „Plastic House” z 1960 roku. Ten okres to też symboliczna data stworzenia „Panton Chair”. O tym flagowym projekcie artysty można by rzec na pierwszy rzut oka wszystko, tylko nie to, że jest to krzesło. Zaskoczenie już od lat pisze się na twarzach osób, które wcześniej nie miały okazji skorzystać z mebla. Oryginalny design i feeria barw nie wzbudzają pierwotnie zaufania, aczkolwiek „Panton Chair” to bez najmniejszych wątpliwości mebel solidnie wykonany i wygodny.
Nietypowe kształty i intensywna barwa to znaki rozpoznawcze Vernera Pantona. Jego meble designerskie na stałe wpisały się w krajobraz wnętrz charakteryzujących się nowoczesnością i oryginalnością. Znaleźć je można niejednokrotnie w pomieszczeniach o minimalistycznym stylu, który przełamuje żywy dodatek autorstwa projektanta.
Końcówka lat 60. oraz lata 70. to dla Vernera Pantona okres eksperymentów z psychodelicznymi wnętrzami, w których królowały zakrzywione meble, oświetlenia, tapicerki ścienne i tekstylia - wszechobecne, niemal uciążliwe kolory. W związku z tym firma Bayer stawia go zawsze na pierwszym miejscu jako najbardziej znanego twórcę na coroczną wystawę, która odbywała się na łodzi wycieczkowej.
Okrągłe wzory i cylindryczne meble spotykane w hotelach to także sprawka tego duńskiego projektanta – z jego projektów bowiem zaczerpnięto wykorzystanie nietypowych w czasach jego twórczości figur geometrycznych i brył. Nie ulega jednak wątpliwości, że wiele podobnych konstrukcji nawet dziś wzbudza mieszane uczucia, z naciskiem na zachwyt nowatorstwem, pomimo że niektóre pomysły liczą sobie nawet 60 lat.
Oprócz znaku firmowego Vernera, jakim jest Panton Chair, wymienia się krzesło stożkowe, krzesło Peacock czy stołówkę Spiegel w Hamburgu. Jego twórczość to dzisiaj także oświetlenie. Lampa Verner Panton to element wystroju, który wyróżnia oryginalny kształt i geometria. Ogrom kółek, efektownie wygiętych kresek i zaskakujący brak, jak na „typowego Pantona” kolorów. Całość jednak tworzy efekt godny tego wykwintnego artysty i wizjonera designu.